Jak radzić sobie z atakiem paniki

Wideo: Nerwica lękowa z napadami paniki. Dr med. Maciej Klimarczyk - psychiatra 2024, Czerwiec

Atak paniki definiuje się jako nieoczekiwane uczucie ostrego strachu, któremu mogą towarzyszyć myśli o śmierci i szereg objawów fizycznych. Powodów może być wiele, a objawy są zawsze prawie takie same: kołatanie serca, osłabienie, duszność, zimny pot. Jeśli nie podejmiesz leczenia, ataki paniki mogą występować coraz częściej.

Metodami leczenia są pomoc psychologiczna i farmakoterapia. Z objawami paniki lekkie środki uspokajające (Prazepam, Nordazepam, Lorazepam, Diazepam, Clonazepam) i trójpierścieniowe (wenlafaksyna, pirazydol, maprotilina) mają bardzo korzystne działanie.

Leki stosuje się, gdy konieczne jest złagodzenie ostrego strachu lub gdy leczenie psychologiczne nie jest jeszcze możliwe. Niemniej jednak, aby zmniejszyć chęć pacjenta do leczenia wyłącznie tabletkami, należy w miarę możliwości spróbować nielekowego leczenia lęku napadowego. Do jego leczenia stosuje się techniki psychologiczne.

Ich podstawą jest terapia poznawczo-behawioralna. Celem tej metody jest nauczenie pacjenta kontrolowania swoich emocji, zachowania i myślenia. Krótkoterminowy przebieg takiej psychoterapii składa się z 10-20 procedur. W trakcie leczenia pacjent otrzymuje ważne umiejętności: - korzystać ze wsparcia innych; - nie ukrywać swoich problemów przed bliskimi; - eliminować typowe czynniki prowokujące; - normalizować styl życia; - prawidłowo oceniać negatywne myśli i zmieniać się na bardziej konstruktywne; - nie wywoływać niepokoju; - identyfikować negatywne myśli wywołujące lęk Po sesjach terapii poznawczo-behawioralnej u pacjentów następuje znaczna stała poprawa.

Możesz samodzielnie poradzić sobie z bezprzyczynowymi atakami. Przede wszystkim zadbaj o siebie, zrelaksuj się, prześpij się, oderwij od codziennych problemów. Zacznij jeść prawidłowo i w pełni. I ruszaj się: tańcz, jeźdź na rowerze, chodź po mieście. Pamiętaj o przyjemnych rzeczach, nie pozwól, aby przytłoczył cię niezrozumiały strach, nie pamiętaj o nieprzyjemnych doświadczonych chwilach. Jeśli nagle życie staje się gorzkim prezentem, zachowaj spokój i spróbuj przejść na coś innego.