Jak rozpoznać schizofrenię

Wideo: Jakie są objawy schizofrenii? 2024, Lipiec

Schizofrenia jest chorobą psychiczną związaną z zaburzeniem osobowości. Przetłumaczone z języka greckiego oznacza „podział duszy” lub „podział umysłu”. Objawy choroby pojawiają się stopniowo, przez długi czas, mogą to być miesiące, a w niektórych przypadkach lata. Niezwykle trudno jest niezależnemu zdiagnozować chorobę.

Zwróć uwagę na reakcję behawioralną osoby. Ludzie ze schizofrenią zamykają się, odgradzają od świata zewnętrznego, nie lubią przebywać w społeczeństwie. Mają wysoką drażliwość i częste zmiany nastroju. Takie osoby są niestabilne psychicznie. Porozmawiaj z przyjacielem - ze schizofrenią zmienia się styl i sposób rozmowy. Zwroty mogą być krótkie, ostre, bez żadnych informacji. Ci ludzie nie mogą skoncentrować się na żadnym konkretnym temacie.

Obserwuj nie tylko zachowanie osoby, ale także jej związek z pracą, hobby. To przejawia negatywne objawy. Pacjenci ze schizofrenią charakteryzują się brakiem woli, apatią. Mają znacznie zmniejszony potencjał energetyczny, nie mają inicjatywy. Poproś go, aby zrobił coś, co kiedyś było zabawne. Osoba cierpiąca na schizofrenię bezcelowo zrobi to samo, ale nie będzie w stanie dokończyć rozpoczętej pracy, po prostu porzuci ją bez żadnego powodu.

Jeśli zauważysz u takiej osoby halucynacje, urojeniowe fantazje, objawy paranoidalne i zauważysz wyraźne splątanie mowy - oznacza to pojawienie się wtórnych objawów schizofrenii. Dotyczą objawów produkcyjnych.

Nawet jeśli wykażesz objawy schizofrenii na najwcześniejszym etapie choroby, pokaż pacjentowi psychiatrę. Lub skonsultuj się ze specjalistą w dziedzinie medycyny psychicznej.

Pamiętaj, że żaden z objawów osobno nie jest wystarczającym dowodem schizofrenii, ponieważ niektóre objawy mogą towarzyszyć innym stanom patologicznym. Aby wykluczyć inne choroby, które mogą wywoływać pewne objawy zaburzenia psychicznego u ukochanej osoby, przeprowadź szczegółowe badanie neurologiczne i terapeutyczne. Można to zrobić tylko w warunkach stacjonarnych.