Dlaczego ból głowy: przyczyny psychosomatyczne

Dlaczego ból głowy: przyczyny psychosomatyczne

Wideo: Psychosomatyczne objawy stresu i leczenie stresu 2024, Lipiec

Dlaczego dana osoba ma ból głowy? W niektórych przypadkach ból głowy jest objawem zaburzenia organicznego, ale często ten ból jest stanem psychosomatycznym. Co powoduje ból głowy w ramach psychosomatyki, co go wywołuje? Po zrozumieniu przyczyny możesz znaleźć sposoby na pozbycie się psychosomatycznego bólu głowy.

Ból głowy jako kara własna

Jeśli ktoś doświadczy ostrego poczucia winy, nie zawsze świadomego i zaakceptowanego, zacznie objawiać się przez ból. W tym przykładzie wykonania ból głowy jest warunkową karą za pewne przewinienie. Często te przewinienia są naciągane, fikcyjne, nakładane z zewnątrz. Poczucie winy może trwać od dzieciństwa lub formy w kontekście każdej obecnej sytuacji.

Samooskarżanie, a w konsekwencji samokaranie przez ból głowy, jest często charakterystyczne dla osób z hipertroficzną odpowiedzialnością. Takie osoby starają się wziąć więcej, niż mogą znieść. Co więcej, mogą nieświadomie „wziąć” winę i wstyd od innych ludzi. Bardzo często tacy ludzie odczuwają niezręczność, wstyd, dyskomfort, gdy ktoś inny - czasem zupełnie obcy nieznajomemu - popełnia przestępstwo. Nieprzyjemne odczucia mogą pojawić się u osoby, nawet gdy staje się świadkiem sytuacji, w której inne osoby zachowują się inaczej niż sama osoba mogłaby się po nich spodziewać lub jakby sam działał w kontekście wydarzeń. Na przykład tacy ludzie często czują się winni i wstydzą się, niezręcznie, gdy oglądają filmy wideo, w których obcy stawiają się w negatywnym świetle lub śmieją się z siebie. Ludzie, którzy mają bardzo silne ramy zasad postępowania, które są bardzo poważne nawet w przypadku drobiazgów, są podatne na psychosomatyczne bóle głowy.

Ból głowy w formie kary własnej jest typowy dla osób z perfekcjonizmem. Nie będąc w stanie zrobić niczego doskonale, taka osoba zaczyna się „gryźć”, obwiniać się za awarie, wywołując w ten sposób ataki bólu głowy. Dla altruistów, osób o wysokiej samoocenie i zwiększonych wymaganiach wobec siebie, świat może często odczuwać ból głowy bez konkretnych przyczyn organicznych.

Ból głowy jako ochrona przed innym bólem

Niektóre myśli, wspomnienia lub nie uwolnione uczucia mogą powodować ataki silnego bólu głowy. W tym przykładzie wykonania ból fizyczny powstaje jako ochrona przed bólem emocjonalnym przed negatywnymi doświadczeniami.

Dana osoba może odczuwać ból głowy w ramach przyczyn psychosomatycznych w sytuacji, gdy nagromadziła się w niej duża ilość autoagresji (skierowanej przeciwko sobie). Aby dana osoba nie wyrządziła sobie krzywdy pod wpływem tak ostrego uczucia, psychika buduje barierę w postaci bólu głowy, przenosząc wektor uwagi na głowę.

Ból głowy jako schronienie

Wyjazd lub ucieczka do choroby jest typową sytuacją dla rozwoju psychosomatyki. Takie działania wykonuje tak wiele osób, jakby próbowało uciec od siebie. Ból głowy jako schronienie powstaje, gdy dana osoba nie chce lub nie jest gotowa do rozwiązania niektórych problemów, podjęcia pewnych decyzji, podjęcia jakichkolwiek kroków i zmagania się z niektórymi problemami.

Nadmierny przepływ myśli może powodować bóle głowy. Kiedy ktoś próbuje myśleć o wielu rzeczach na raz, gdy myśli wraz z emocjami oblegają ze wszystkich stron, w pewnym momencie nawet najsilniejsza i najtrwalsza psychika „pęka”. Wygląda na to, że głowa zaczyna boleć bez wyraźnego powodu.

Ból głowy może służyć jako schronienie dla rodziców, którzy są bardzo zmęczeni kaprysami lub zwiększoną aktywnością dziecka i chcą się przed nim „ukryć”. W dzieciństwie psychosomatyczny ból głowy może być „zbawieniem” od pójścia do szkoły lub przedszkola, od sytuacji, w której dziecku mówi się, że jest dorosły i musi podejmować decyzje lub być odpowiedzialny za swoje działania. Jednak silne ataki psychosomatycznego bólu głowy u dziecka mogą być również sygnałem, że mały człowiek nie zwraca uwagi i opieki, że dziecko jest zmęczone napięciem i konfliktami w rodzinie itp.