Jak pomóc, a nie wykończyć pacjenta z depresją

Jak pomóc, a nie wykończyć pacjenta z depresją

Wideo: Rozumienie i terapia depresji w nurcie poznawczo-behawioralnym - dr Izabela Pawłowska 2024, Lipiec

Dla pacjentów z depresją bardzo ważna jest pomoc bliskich. Sukces odzyskiwania zależy od tego, w jaki sposób udzielana jest ta pomoc. Jak pomóc pacjentowi, a nie pogorszyć stan?

W depresji osoba bardzo boleśnie postrzega świat i siebie. Osoby z taką chorobą nie można uznać za leniwe. Pacjent po prostu nie może zadbać o siebie, za domem, nie może się radować. Oprócz tego aktywowane są negatywne emocje. Człowiek sam w sobie widzi tylko to, co złe, i to, co widzi przez mikroskop. Dlatego niewłaściwie wybrane słowa krewnych mogą pogorszyć stan.

Dlaczego nie powiesz?

Nigdy nie należy mówić:

• „Niektórzy mają poważniejsze problemy i nie mają depresji”. Porównanie z osobą, która skutecznie pokona trudności, tylko pogarsza bezwartościowość pacjenta.

• „Rozumiem cię, kiedyś też miałem depresję i poradziłem sobie”. Zazwyczaj osoba, która mówi takie słowa, depresja odnosi się do zwykłej przejściowej depresji. Do końca taki rozmówca nie rozumie, że jest to choroba, a także jej mechanizmy działania.

• „Jesteś zbyt pogrążony w swojej chorobie, rozpraszasz”. Człowiek obwinia się za wszystko. Takie słowa mogą po prostu kończyć się do końca.