Jak wykryć zaburzenie afektywne dwubiegunowe

Wideo: Choroba DWUBIEGUNOWA czy BORDERLINE? Czym się różnią? 2024, Może

Zaburzenie dwubiegunowe (psychoza maniakalno-depresyjna) jest chorobą psychiczną, która objawia się naprzemiennie stanami depresyjnymi i maniakalnymi. W niektórych przypadkach mania i depresja mogą wystąpić jednocześnie, a następnie mówią o stanie mieszanym.

Monitorowanie nastroju. Śledź swoje samopoczucie przez cały dzień. Wskaż, jakie czynniki powodują zmiany nastroju. Zapisz dane w dzienniku, pomoże to zobaczyć obiektywny obraz stanu.

Naucz się rozpoznawać objawy manii i depresji.

Charakterystyczne objawy manii:

euforia, pewność siebie, zmniejszona potrzeba snu, zwiększona zdolność do pracy, szybka mowa, drażliwość, konflikty, zwiększone popęd płciowy, gotowość do podejmowania nieuzasadnionego ryzyka. Charakterystyczne objawy depresji:

obniżony nastrój, apatia, anhedonia, pesymizm, myśli samobójcze, niska samoocena.

Przeanalizuj swój styl życia. Być może jesteś pod ciągłą presją problemów życiowych, które determinują twój stan psychiczny. Niedożywienie i brak snu mogą również przyczyniać się do złego stanu zdrowia psychicznego. Ważne jest, aby wykluczyć te czynniki przed zdiagnozowaniem choroby psychicznej.

Poproś o pomoc lekarza. Choroba afektywna dwubiegunowa jest poważną chorobą, której nie należy pozostawić przypadkowi. W większości przypadków potrzebne są leki.

Zwróć uwagę

Niezwykle częstym problemem osób z chorobą afektywną dwubiegunową jest odmowa leczenia. W okresie manii lub hipomanii osoba może zdecydować, że jest całkowicie zdrowa. Potem przestaje brać lek. To znacznie zmniejsza efekt terapii i zapobiega wyzdrowieniu pacjenta.