Ukryta lub zamaskowana depresja: główne objawy przedmiotowe i podmiotowe

Ukryta lub zamaskowana depresja: główne objawy przedmiotowe i podmiotowe

Wideo: Rekomendacje postępowania diagnostyczno-terapeutycznego w kaszlu u dzieci dla lekarzy POZ (2016) 2024, Lipiec

We współczesnym świecie różne formy depresji dotykają coraz większą liczbę osób. Eksperci zauważają, że w ostatnim czasie szczególna popularność zyskała ukryta postać depresji, która została przez coś nieświadomie zamaskowana. Taka depresja jest nazywana maskowaną lub ukrytą. Jakie są oznaki tego zaburzenia w tobie lub w ukochanej osobie?

Oznaki i objawy zamaskowanej depresji

Pierwszą rzeczą do zrozumienia i zapamiętania w kontekście utajonej depresji jest to, że chory z reguły nie jest całkowicie świadomy swojego obecnego stanu. Nie dopuszcza nawet myśli, że coś może być nie tak z jego psychiką. Dla osoby na obrazie jego świata nie ma czegoś takiego jak depresja. Będzie szukał innych przyczyn i przyczyn, z powodu których przejawiają się te lub inne objawy, lub nie będzie zwracał uwagi na jakiekolwiek zmiany swojego stanu, dopóki nie stanie się całkowicie trudny.

Rozpoznanie ukrytej postaci depresji może być trudne nawet dla lekarzy; w diagnozie dane otrzymane od rodziny, przyjaciół i bezpośredniego otoczenia mogą odgrywać dużą rolę. Często z boku podejrzenie osoby o zamaskowanej depresji nie jest trudne, jeśli wiesz, na co zwrócić uwagę.

Somatyczne, fizjologiczne objawy zamaskowanej depresji

W wielu przypadkach apetyt osoby zmienia się w tym stanie. Pacjent może spożywać wielokrotnie więcej jedzenia niż wcześniej, zmieniając jednocześnie preferencje smakowe. Z depresją, pragnieniem słodkich, pikantnych, dla każdego jasnego i bogatego smaku, charakterystyczne są egzotyczne potrawy. Dominuje także chęć picia kawy lub gorącej czekolady, częściej kakao, regularne picie wszelkich napojów alkoholowych. Osoba, która wcześniej nie mogła znieść sushi, ale teraz stale zamawia je dla siebie, może sama zastanawiać się, gdzie ma takie pragnienie owoców morza. Jednak pacjent nie może założyć, że nieświadoma depresja jest winna wszystkiego. Inną opcją jest prawie całkowite lub całkowite odrzucenie jedzenia. Człowiek musi karmić się dosłownie siłą.

Albo głowa pęka, pięta boli, a potem naciska na szyję, a potem trudno jest oddychać. Dla pacjenta z maskowaną depresją typowe są algi - są to pewne bolesne odczucia, które mogą wystąpić jednocześnie w różnych częściach ciała, bez przyczyny organicznej. Pacjent z depresją staje się nawykiem ciągłego odczuwania bólu, który w sytuacjach stresowych lub kryzysowych, pod wpływem nerwów i doświadczeń, może się bardzo pogorszyć. Ból z reguły jest różny, od zszywania do tępych i bolesnych, podczas gdy ból zwykle występuje jednocześnie w kilku częściach ciała lub narządów. Ból psychogenny może „chodzić” falami po ciele, zaburzać żołądek, a następnie przełączać się na mięśnie i stawy, a następnie wpływać na gardło itp.

Na tle zamaskowanej depresji hormonalne zmiany tła, narządy wewnętrzne i układy zaczynają działać inaczej, zmniejsza się libido. Osoba, która je dużo jedzenia, może schudnąć. Często na tle utajonej depresji pacjent ma objawy przewodu pokarmowego lub choroby serca. Widoczne naruszenia wystąpią w zależności od tego, który narząd (lub układ) jest najsłabszy. Drugi powód: objawy fizjologiczne będą dokładnie takie same, jak to, jakiej choroby (lub chorób) człowiek się bardzo boi. Jeśli pacjent z utajoną depresją bardzo obawia się, że będzie miał problemy z wątrobą, u tego narządu zacznie wydobywać się utajona depresja - pojawią się typowe objawy zapalenia wątroby lub marskości wątroby.

Pomimo faktu, że utajona (zamaskowana) depresja najczęściej nie wydaje się typowa, na pierwszy plan wysuwają się standardowe objawy choroby, charakteryzuje ją spadek aktywności fizycznej, zmęczenie i senność. Okresy dekadencji można jednak szybko zastąpić aktywnością, bezsennością, wigorem. Na tle takich zmian nastrój pacjenta zmienia się również bardzo gwałtownie.

Objawy psycho-emocjonalne

1. Nagłe wahania nastroju, czasem kilka razy dziennie. Często na nastrój pacjenta pozytywnie wpływają słodkie potrawy lub ulubione rzeczy, przyjemna muzyka.

2. Nawracające wybuchy afektywne. W niektórych momentach pacjent z utajoną depresją może przestać się kontrolować. Przejawia się to w zwiększonej agresywności, wrogości i drażliwości, lub osoba może pozornie wybuchnąć łzami w miejscu publicznym bez powodu. Po takich epizodach osoba zwykle czuje się bardzo przygnębiona, próbując znaleźć wymówkę.

3. Zwiększona podejrzliwość. Dominujące nieprawidłowe hipochondria.

4. Pojawienie się objawów zaburzeń lękowych. Wśród objawów utajonej depresji mogą występować ataki paniki. Zaostrzenie fobii i lęków. Ogólnie emocje stają się jaśniejsze.

5. Dla pacjenta z zamaskowaną depresją typowa jest obecność różnych obsesji.