10 interesujących faktów na temat schizofrenii

Wideo: Fakty i mity na temat schizofrenii 2024, Czerwiec

Istnieje wiele mitów na temat choroby takiej jak schizofrenia. Ta choroba psychiczna wciąż nie jest w pełni zrozumiała. Wśród ogromnego przepływu informacji istnieje kilka interesujących faktów dotyczących tej mentalnej patologii.

Pacjenci ze schizofrenią rzadko są agresywni. Często schizofrenik jest cichą i powściągliwą osobą, która większość czasu spędza w swoim świecie, w swoich patologicznych fantazjach. Nawet przy zaostrzeniu stanu nie każdy pacjent z tą chorobą psychiczną złapie nóż lub spróbuje okaleczyć osobę, która przypadkowo stanie mu na drodze. O wiele bardziej gwałtowni są ludzie cierpiący na psychozę alkoholową. Z reguły nieodpowiednie zachowanie u schizofreników wywołuje halucynacje; wiele zależy od temperamentu człowieka i tych szalonych pomysłów, które wypełniają jego świadomość.

Schizofrenii nie zawsze towarzyszą głosy lub halucynacje wzrokowe, złudzenia. Bardzo często choroba może wystąpić bez obfitości produktów chorobowych. Produkty bezpośrednio nazywają halucynacje wzrokowe, dotykowe, słuchowe, urojenia i tak dalej. Jeśli ktoś ma halucynacje, nie jest to argumentem za natychmiastowym werdyktem, że jest chory na schizofrenię.

Ludzie ze schizofrenią nie są pozbawieni emocji. Z zewnątrz może się wydawać, że schizofrenik jest osobą niewrażliwą. Jest to jednak tylko maska ​​i zniekształcona reprezentacja. W rzeczywistości schizofrenicy zwykle doświadczają wielu różnych emocji, cechuje je ambiwalencja. Ale bardzo często tacy ludzie po prostu nie są w stanie odróżnić prawdziwych i fałszywych uczuć od siebie, by opisać, co czują.

Schizofrenię można podejrzewać na podstawie wzroku. Faktem jest, że dla pacjentów z tym zaburzeniem psychicznym bardzo trudno jest skupić oczy. Najczęściej oczy schizofrenika biegają szybko, sam wygląd wygląda na niespokojnego, rozproszonego, nieodpowiedniego. Jeśli pacjent patrzy na swojego rozmówcę, może mieć wrażenie, że spojrzenie pacjenta jest gdzieś przez niego skierowane.

W przypadku schizofrenii typowe są długie remisje. Remisja obejmuje epizod w życiu człowieka, kiedy choroba psychiczna nie daje się odczuć. Najczęściej pacjenci otrzymują remisje za pomocą leków i psychoterapii wspomagającej. Zdarzają się przypadki, gdy epizod schizofreniczny był obecny w życiu człowieka tylko raz, ale status pacjenta nadal jest mu przypisywany. Jednak schizofrenia nie oznacza całkowitej niepełnosprawności.

Schizofrenia i rozdwojenie jaźni nie są identycznymi pojęciami. W przypadku schizofrenii objawy typowe dla rozdwojonej osobowości są niezwykle rzadkie. Gdy dana osoba twierdzi, że ma rozdwojoną / zdenerwowaną osobowość, może to być powodem podejrzenia rozwoju zaburzenia tożsamości dysocjacyjnej (zespół wielu osobowości).

Schizofrenia to młoda choroba. Z reguły pierwszy jasny wybuch psychozy występuje między 18 a 25 rokiem życia, chociaż od pewnego czasu zwykle obserwowano objawy tła i zmiany w zachowaniu. Istnieją jednak takie formy choroby, gdy stan gwałtownie się pogarsza w dzieciństwie. W tej chwili diagnoza schizofrenii dziecięcej nie jest rzadkością. Naukowcy zauważają również, że większe ryzyko rozwoju choroby obserwuje się u bliźniaków i bliźniaków, a także u dzieci, u których jedno z rodziców lub jednego z najbliższych krewnych ma podobną diagnozę.

Schizofrenicy i twórcze osobowości mają znacznie więcej wspólnego, niż mogłoby się wydawać w pierwszej chwili. Faktem jest, że zgodnie z wynikami badań ujawniono, że mózg zdrowej osoby twórczej i mózg schizofrenika w równym stopniu niepoprawnie rozprowadzają i kierują myślami. Naukowcy sugerują, że w obu przypadkach mózgowi brakuje niektórych ważnych receptorów, które byłyby odpowiedzialne za stereotypowe myślenie. Dotyczy to w szczególności receptorów dopaminowych, które mają bezpośrednie połączenie ze wzgórzem.

Prawdziwa schizofrenia w jakiejkolwiek formie nie jest powszechnym stanem bolesnym. W ostatnich latach diagnozę tę stawiano coraz częściej, ale obecnie tylko około 2% ludzi na naszej planecie jest naprawdę chorych na schizofrenię. Mówimy jednak wyłącznie o zdiagnozowanych, zarejestrowanych przypadkach.

Schizofrenia to choroba, której nie można leczyć. Tak, pacjent z tą chorobą psychiczną może zostać doprowadzony do stabilnej lub długotrwałej remisji. Tak, schizofrenia nie zawsze postępuje szybko i nie zawsze prowadzi do demencji, a następnie śmierci. Tak, schizofrenik może prowadzić warunkowo pełne życie, ale zawsze jest zmuszony do przyjmowania pewnych narkotyków. Dawkowanie leków wraz z upływem życia może się różnić, niektóre leki można zastąpić innymi, ale wsparcie leków jest potrzebne przez cały czas. W przeciwnym razie nawrót i gwałtowny postęp choroby są bardzo duże. Schizofrenii nie można całkowicie wyleczyć.