Wszystko o schizofrenii jako zaburzeniu osobowości

Wszystko o schizofrenii jako zaburzeniu osobowości

Wideo: Schizofrenia. Dr med. Maciej Klimarczyk - psychiatra 2024, Lipiec

Schizofrenia jest jedną z najczęstszych chorób psychicznych. Jednocześnie cierpią myślenie, sfera emocjonalna, percepcja. Motywacja i zainteresowanie nowymi, chęć komunikowania się z ludźmi są zatracone. Odnotowano majaczenie i omamy.

Zaburzenia myślenia, mowy i emocji w schizofrenii

Schizofrenia jako choroba psychiczna obejmuje wiele objawów, które nie są spowodowane uszkodzeniami organicznymi. Inteligencja również nie cierpi. Głównym naruszeniem myślenia jest nonsens. Delirium zwykle ma określoną treść, koncentruje się na określonym temacie. Pacjentowi wydaje się, że jest ścigany lub kontrolowany przez pewne siły. Często pojawiają się idee grzeszności, choroby, własnej wielkości lub, przeciwnie, nieznaczności i wrażliwości. Im bardziej choroba postępuje, tym bardziej pewny jest pacjent w swoich pomysłach.

Zaburzenia myślenia obejmują również doznania związane z przekazywaniem myśli innym ludziom, wprowadzaniem myśli innych ludzi do głowy przez niektóre siły z zewnątrz. Proces uogólnienia jest zniekształcony, pacjent nie może podkreślić najważniejszej rzeczy i stale przylega do nieistotnych znaków. Odnotowuje się rezonans - długie patosowanie w nieistotnych przypadkach. Pacjenci ze schizofrenią są niejednoznaczni, ponieważ ich osądy płyną jednocześnie w kilku kierunkach. Cierpienie koncentruje się także na myśleniu, co czyni go nieproduktywnym.

W schizofrenii występują zaburzenia mowy. Leksykon pacjentów staje się oryginalny, używając niezależnie wymyślonych form słów. Mowa jest mało ekspresyjna, pacjent prawie nie zmienia intonacji, ma skąpy wyraz twarzy. Istnieje tendencja do rymowania wypowiedzi. Zaburzenia emocjonalne w schizofrenii są bardzo wyraźne, przede wszystkim ubóstwo emocji i chłód. Pacjent wygląda na oderwanego i słabo reaguje na stymulację. Ale reakcja emocjonalna na bodźce związane z delirium może być przesadnie intensywna.