Czym jest ludzkie poznanie

Czym jest ludzkie poznanie

Wideo: Czym jest poznanie ludzkie... - dr hab. M. Zembrzuski (Elementy tomistycznej teorii poznania 1) 2024, Może

Psychologowie definiują zdolność poznawczą osoby jako jej zdolność do postrzegania i przetwarzania informacji pochodzących z zewnątrz. Ta koncepcja jest ściśle związana z pragnieniami i przekonaniami człowieka, jego pamięcią i wyobraźnią.

Funkcje poznawcze odgrywają ważną rolę w procesie rozwoju umysłowego człowieka, a ich naruszenie jest poważnym objawem neurologicznym. Podobne problemy najczęściej pojawiają się z powodu rozproszonych lub ogniskowych zmian w mózgu. Przyczyną może być także wiek pacjenta. Według statystyk około dwadzieścia procent pacjentów w wieku sześćdziesięciu pięciu lat cierpi na zaburzenia poznawcze, które najczęściej objawiają się w postaci demencji - demencji nabytej.

Przyczyny upośledzenia funkcji poznawczych

Pomimo faktu, że poznanie zależy bezpośrednio od funkcjonowania mózgu, zaburzenia poznawcze nie zawsze są związane z chorobami tego narządu. Przyczyny mogą obejmować chorobę nerek, niedobór witaminy B12, kwas foliowy i choroby wątroby. Bardzo często upośledzenie funkcji poznawczych jest objawem niewydolności sercowo-naczyniowej, alkoholu lub jakiegokolwiek innego zatrucia, a także przedłużającej się depresji. Ze względu na wiele przyczyn, które mogą prowadzić do upośledzenia funkcji poznawczych, pacjenci, którzy mają dolegliwości związane z zaburzeniami pamięci i innymi problemami związanymi z aktywnością mózgu, powinni przejść szczegółowe badanie i najlepiej powtórzyć badania w ciągu kilku dni, aby wykluczyć czynnik chwilowy.