Co to jest nerwica?

Co to jest nerwica?

Wideo: Nerwica lękowa z napadami paniki. Dr med. Maciej Klimarczyk - psychiatra 2024, Może

Nerwica jest zaburzeniem neuropsychicznym, które przejawia się w różnych objawach psycho-emocjonalnych, behawioralnych i somatycznych. Występuje dość często i odnosi się do odwracalnych chorób układu nerwowego.

Nerwica utrudnia dostosowanie się do warunków życia i zaburza percepcję wydarzeń. Wydajność maleje, chęć cieszenia się życiem znika, ale krytyczne podejście do własnego stanu pozostaje. Z reguły kobiety są bardziej podatne na nerwice, są bardziej emocjonalne i wrażliwe. Przebieg nerwicy jest długi, nie prowadzi do niepełnosprawności pacjenta, ale często zakłóca pełne istnienie pacjenta i jego krewnych.

Rodzaje i objawy nerwicy

Istnieją trzy główne typy nerwic - neurastenia, nerwica stanów obsesyjnych i nerwica histeryczna.

Neurastenia jest pierwszą chorobą, jest nerwicą wyczerpania lub osłabienia psychicznego. Charakterystyczne objawy to połączenie zwiększonego zmęczenia z drażliwością. Pacjenci mają skłonność do płaczu, niestabilności emocjonalnej, szybkich wahań nastroju, depresji, hipochondriów. Często niepokojące są duszność, ból osierdziowy, niestabilność ciśnienia krwi, pocenie się, zawroty głowy, szum w uszach, bóle głowy i libido. Słabość, lęk, lęk, upośledzenie uwagi, pamięć i uczenie się, dręczone poczuciem niezadowolenia z życia. Problemy ze snem - trudności z zasypianiem, częste budzenie się, brak wigoru rano.

Syndrom obsesji. Obsesją może być liczenie, myśli, ruchy (tiki, mruganie, mruganie), wątpliwości, chęć dwukrotnego sprawdzenia wszystkiego. Manifestacje nasilają się wraz ze stresem emocjonalnym. Lęk, wewnętrzne napięcie, niepokój, oczekiwanie niepewnych i niemotywowanych problemów łączą się w obsesję. Czasami pojawia się zespół hipochondrialny, czyli nieodpowiednia dbałość o zdrowie, przypisywanie sobie chorób. Często zaburzenia emocjonalne objawiają się zespołem depresyjnym, gdy na pierwszy plan wysuwa się smutny nastrój, zaburzenia apetytu, problemy ze snem i potencja.

Histeryczna nerwica. Wegetatywne przejawy histerii objawiają się w postaci skurczów, uporczywych mdłości, wymiotów, omdlenia. Charakterystyczne są zaburzenia ruchowe - drżenie, drżenie kończyn, skurcz powiek. Zaburzenia sensoryczne wyrażane są przez upośledzoną wrażliwość w różnych częściach ciała, może rozwinąć się ból, histeryczna głuchota i ślepota. Pacjenci starają się zwrócić uwagę krewnych i lekarzy na ich stan, mają niezwykle niestabilne emocje, ich nastrój dramatycznie się zmienia, łatwo przechodzą od szlochu do dzikiego śmiechu.

Wszystkie nerwice charakteryzują się całym kompleksem somatycznych objawów genetyki psychogennej, w wyniku czego pacjenci są często nieskutecznie leczeni przez kardiologów, gastroenterologów, chirurgów i innych lekarzy. Bardzo często nerwice są ukryte za diagnozami dystonii neurokrążeniowej, dystonii wegetatywnej, migreny, przedsionkowej.