Co to jest psychosomatyka?

Wideo: Zaburzenia psychosomatyczne: objawy, przyczyny oraz leczenie - psychoterapeutka Joanna Sekuła 2024, Lipiec

W 1913 r. Psychiatrzy odkryli związek przyczynowy między chorobami ciała a stanem ludzkiej psychiki. Potem pojawił się termin „psychosomatyka”, oznaczający dział medycyny, w którym badane są te choroby. Często dana osoba leczy chorobę bez żadnego efektu, ponieważ ma ona charakter psychosomatyczny, a leki łagodzą objaw, ale nie łagodzą samej choroby.

Psychologowie zidentyfikowali 7 przyczyn występowania dolegliwości psychosomatycznych:

• Konflikt wewnętrzny. To znaczy, kiedy świadomość i podświadomość są w konfrontacji. I często jest to konflikt reakcji dzieci i zachowań dorosłych. Na przykład: obrazili osobę, która chce krzyczeć na sprawcę, ale nie jest to akceptowane i powstrzymuje się. Jeśli tak się stanie przez długi czas, będzie miał choroby gardła lub zębów (stłumiona agresja).

• Świadczenie warunkowe. Mówimy tutaj o przypadkach, w których choroba pozwala ukryć przed świadomością fakt stanowiący problem. Na przykład: żona jest zmęczona zdradami męża, ale nie chce rozwodu, nie może walczyć z tym problemem w żaden inny sposób, a jedyne, co robi, to zamknąć oczy na sytuację. Ta percepcja z czasem doprowadzi do chorób oczu (ciało reaguje na pragnienie, by nie widzieć).

• Sugestia kogoś innego. Oto kluczowe czynniki: długi czas ekspozycji i znaczenie tego, który inspiruje. Na przykład matka inspiruje syna, że ​​jeśli wyjdzie, zachoruje. Podświadomość odbierze tę sugestię jako sygnał do działania, a ciało zareaguje. I nawet będąc dorosłym, syn tej matki będzie chory za każdym razem po wyjściu.

• Podążając za ideałem. Oto nieświadome odrzucenie własnego ciała, jego naturalnego wyglądu, w próbie osiągnięcia ideału wybranego przez świadomość. Na przykład: nastoletnia dziewczyna kieruje się „modnymi” standardami, szuka wad i nie lubi ciała, odrzuca je, podświadomie blokując jedną lub drugą jego część.

• Kara własna. W takim przypadku osoba sam się niszczy, próbując usunąć winę za złamanie kodeksu moralnego. Na przykład: matka nauczyła syna, że ​​kobiety nie powinny być bite, a on gniewnie uderzył swoją żonę. Dla niego jest to ciężkie przewinienie. A jeśli wino będzie dręczyć przez długi czas, wówczas osoba nieświadomie ukarze się jakąś chorobą.

• Stres Choroba psychosomatyczna może pojawić się po poważnym wydarzeniu. Osoba ma wiele silnych emocji, które przez długi czas nie znajdują wyjścia, co prowadzi do choroby. Na przykład: kobieta zostaje zwolniona z pracy, ma dzieci i nie ma męża. Ona się boi, ale stara się nie wyrażać strachu, który przejawi się w bezsenności, przejadaniu się, pijaństwie lub innych dolegliwościach.

• Psychologiczna trauma dzieciństwa. Ten powód pochodzi z bardzo wczesnego okresu, jest najgłębszy i najsilniejszy ze wszystkich. Na przykład: matka nie zwraca uwagi na dziecko, ale jej postawa zmienia się, gdy jest chory. Potem matka otacza go ostrożnie, co często się zdarza. Po dojrzewaniu dziecko zachoruje za każdym razem, gdy chce zwrócić na siebie uwagę innych.

Wśród najczęstszych chorób psychosomatycznych do naukowców należą: astma, nadciśnienie, neurodermit, wrzody żołądka i dwunastnicy, wrzodziejące zapalenie jelita grubego, reumatoidalne zapalenie stawów i nadczynność tarczycy. Aby wyleczyć chorobę psychosomatyczną, musisz najpierw nauczyć się, jak pracować z własnymi emocjami.