Zaburzenia psychiczne w chorobach naczyniowych

Zaburzenia psychiczne w chorobach naczyniowych

Wideo: Zaburzenia psychosomatyczne: objawy, przyczyny oraz leczenie - psychoterapeutka Joanna Sekuła 2024, Może

Zaburzenia psychiczne, stopniowy upadek osobowości może towarzyszyć różnym chorobom somatycznym. Często zaburzenia psychiczne obserwuje się w obecności chorób naczyniowych. Jak mogą się pojawiać? Na co powinienem zwrócić uwagę, aby nie przegapić początku rozwoju patologii?

Zaburzenia pracy psychiki zwykle towarzyszą:

1. miażdżyca mózgu;

2. nadciśnienie tętnicze

3. choroba hipotoniczna.

W świetle czego może rozwinąć się zaburzenie psychiczne na tle chorób naczyniowych?

Może być kilka przyczyn. Ważną rolę odgrywa czynnik dziedziczności: jeśli najbliższy krewny miał chorobę psychiczną (nawet w kontekście choroby somatycznej), wówczas prawdopodobnie wystąpią problemy z działaniem psychiki. Wpływ zewnętrzny - stres, ciągłe zmęczenie i wyczerpanie układu nerwowego, przedłużająca się lub ciężka sytuacja traumatyczna - może również stać się podstawą rozwoju patologii. Wśród powodów lekarze są również skłonni przypisywać różne zmiany związane z wiekiem, które często negatywnie wpływają na stan psychiki.

Istnieją trzy etapy rozwoju zaburzenia psychicznego przeciwko chorobom naczyniowym:

• okres początkowych manifestacji;

• etap kwitnienia objawów;

• ostatni etap wyniku.

Początkowy okres

W kontekście tego etapu rozwoju choroby psychicznej wyróżnia się następujące warunki:

1. zaburzenia podobne do nerwic;

2. zmęczenie, uczucie wyczerpania i apatii;

3. wszelkiego rodzaju zaburzenia psychopatyczne;

4. występuje ostre, często nieoczekiwane, silne wyostrzenie jakichkolwiek cech osobowości / charakteru;

5. zaburzenia fobiczne zaczynają się manifestować; chory nagle zaczyna się bać paniki, AIDS, zawału serca, bandytów, trzęsień ziemi i tak dalej.

Etap kwitnienia objawów

W tym okresie może pojawić się zespół halucynacyjno-paranoiczny. Z reguły halucynacje wzrokowe lub słuchowe nie są typowe dla tego stanu, ale te dotykowe są bardzo aktywne. Pacjentowi może się wydawać, że ktoś ciągle go dotyka lub gryzie, łaskocze, że wokół niego biegają niewidzialne robale i pająki. Czasami pacjenci mogą narzekać, że czują dotyk nie na zewnątrz, ale wewnątrz, pod skórą.

Na tle halucynacji zaczyna się rozwijać stan urojeniowy. Zwykle ma kształt paranoiczny. Chory może zachwycać się - często absurdalnie - pomysłami, że każdy chce mu zrobić krzywdę, wyrządzić pewne szkody, że wszyscy wokół są wrogo nastawieni i tak dalej.

W niektórych przypadkach dochodzi do stopniowej utraty pamięci, upośledzenia uwagi i percepcji oraz cierpienia myślenia.

Ostatni etap wyniku

W tym momencie zaburzenie psychiczne na tle patologii naczyniowej osiąga swój szczyt. Gwałtowny spadek inteligencji występuje u chorego. Złośliwym wynikiem jest całkowita demencja.

Zaburzenia psychiczne z miażdżycą

Miażdżyca jest najczęściej diagnozowana u mężczyzn w wieku 50-65 lat. U kobiet w wieku powyżej 60 lat. Jednak choroba ta czasami występuje u młodych ludzi (za 20-30 lat).

Dla rozwoju patologii psychicznej na tle tej choroby, oprócz powyższych trzech etapów, charakterystyczne są następujące objawy:

• zwiększona płaczliwość;

• myślenie stopniowo staje się niezdarne, a nie elastyczne;

• w rozmowach chory bardzo zwraca uwagę na drobne, czasem nieistotne szczegóły.

Podczas rozwoju miażdżycy osoba często / stale widzi muchy przed oczami, słyszy hałas / pisk lub dzwonienie w uszach.

Nadciśnienie i zaburzenia psychiczne

Często występują psychozy na tle nadciśnienia. Mogą być bardzo wyraźne lub postępować jak w tle, stopniowo postępując.

Dodatkowe oznaki występowania zaburzeń w pracy psychiki na tle nadciśnienia obejmują stan taki jak amentia. Charakteryzuje się całkowitą dezorientacją pacjenta w przestrzeni.

Warto zauważyć, że omamy w tym przypadku prawie nigdy nie występują.