Psychosomatyka: spojrzenie na przyczyny chorób

Psychosomatyka: spojrzenie na przyczyny chorób

Wideo: EMOCJE I BIOLOGIA, CZYLI PSYCHOSOMATYKA - BEZPŁATNY WEBINAR DLA POCZĄTKUJĄCYCH 9.11 G.19:0 2024, Czerwiec

Psychosomatyka to kierunek w medycynie, zgodnie z którym czynniki psychologiczne są uważane za przyczyny chorób fizycznych. Krótko mówiąc, przyczyną wrzodów żołądka może być nerwica. A kryzysy nadciśnieniowe są bardzo często spowodowane czynnikami neurogennymi.

Termin „psychosomatyka” może być używany w innym znaczeniu, oprócz specjalnego spojrzenia na przyczyny chorób. W tym przypadku dalekosiężne choroby nazywane są psychosomatycznymi. Mogą „pojawić się” u studentów medycyny studiujących różne choroby. W trakcie treningu kandydaci znajdują objawy konkretnej choroby - drżenie mięśni, ból splotu słonecznego, ucisk w sercu, szum w uszach, silne bóle głowy, oznaki uszkodzenia gruczołów wydzielania wewnętrznego, wyimaginowane kryzysy nadciśnieniowe. Działając na psychikę, można rozpocząć drżenie rąk, ból brzucha, fałszywe uczucie stwardnienia skóry.

Historyczne korzenie psychosomatyki

Termin „psychosomatyka” powstał nie tak dawno temu, ale jednocześnie ta teoria jest dość stara. Stanowisko dotyczące jedności duszy i ciała zostało po raz pierwszy sformułowane przez Hipokratesa w doktrynie temperamentu. Jego zdaniem choroba jest formą reakcji człowieka na jego warunki życia. Hipokrates wierzy, że to osoba musi być leczona, a nie choroba.

Doktryna temperamentu dzieli ludzi na cztery typy - choleryczny, flegmatyczny, optymistyczny i melancholijny. Hipokrates uważał, że przewaga jednego z płynów - żółci żółtej, limfy lub flegmy, krwi, czarnej żółci - tworzy temperament.

Kolejnym przodkiem medycyny psychosomatycznej był Zygmunt Freud. Twierdził, że konflikt psychologiczny, wyciśnięty do podświadomości, wybucha w postaci choroby i powoduje napady, paraliż, niedowład itp. Freud leczył nerwicę metodą swobodnego skojarzenia. Pacjent leżał na kanapie i rozmawiał z psychoanalitykiem, spontanicznie odpowiadając na pytania lub słowa lekarza. W ten sposób ujawnił się konflikt psychologiczny, który był przyczyną nerwicy.

Nerwica jest chorobą, zaburzeniem układu nerwowego w wyniku narażenia na czynniki, które traumatyzują psychikę. Istnieją trzy rodzaje nerwic: neurastenia, obsesja, histeria. Wraz z nerwicą często pojawiają się różne fobie.

Współczesna medycyna psychosomatyczna

Jedna z przedstawicieli medycyny alternatywnej, Louise Hay, w swoich publikacjach podaje tabelę psychosomatycznego znaczenia chorób. Alergia w tej tabeli jest przedstawiona jako zaprzeczenie własnej siły i znak, że nie możesz znieść kogoś. Guz w gardle wskazuje na „przełknięcie” gniewu, niezdolność do obrony i twórczy kryzys. Skurcze mięśni ujawniają opór wobec nowej, niechęci do dalszego życia. Choroby żołądka oznaczają przedłużoną niepewność, poczucie zagłady.

Katar, wydzielina z nosogardzieli są interpretowane jako stłumiony płacz, wewnętrzne postrzeganie siebie jako ofiary. Grzyb - niechęć do rozstania z przeszłością, przestarzałe przekonania. Ból i chrupnięcie szyi oznaczają brak elastyczności, upór, niechęć do spojrzenia na problem z drugiej strony. Zęby symbolizują decyzje. Problemy z zębami mądrości oznaczają, że nie przywiązujesz wystarczającej uwagi do położenia solidnego fundamentu pod przyszłe życie. Gniew, uraza, chęć zemsty grozi bólem ze skurczu w zaciśniętych szczękach. Obsesyjne pragnienie obgryzania paznokci wskazuje na panowanie nad sobą, nienawiść do jednego z rodziców.

Jeśli dana osoba cierpi na nadciśnienie, oznacza to, że wiele starych problemów emocjonalnych nie zostało rozwiązanych. Jeśli coś kompresuje klatkę piersiową, przeszkadza w oddychaniu, wywołuje ataki astmy, astmę oskrzelową, wówczas pojawia się uczucie depresji, lęk przed życiem, lęk przed pełnym oddychaniem życiem.

Louise Hay widzi leczenie takich chorób w formie pozytywnych afirmacji - stwierdzeń odzwierciedlających nowe spojrzenie na życie. Na przykład poważna choroba wątroby, zapalenie wątroby, zgodnie z naukami Louise, od strachu, gniewu i nienawiści, odejdzie, mówiąc takie stwierdzenia: „Mój umysł jest czysty i wolny. Zapominam o przeszłości i idę w kierunku nowego. Wszystko idzie dobrze”.

Powiązany artykuł

Jak rozpoznać przyczynę choroby