Jak leczyć fobię społeczną

Wideo: Fobia społeczna - psychoterapia i leki. Dr med. Maciej Klimarczyk, psychiatra, seksuolog. 2024, Może

Socjofobia to lęk przed komunikacją związany z przekraczaniem granic „przestrzeni osobistej”. Innymi słowy, osoba cierpiąca na socjofobię doświadcza upartego, niewytłumaczalnego strachu przed paniką na samą myśl, że będzie musiał być w towarzystwie nieznajomych, zrobić coś w ich obecności, porozmawiać z nimi. Taki człowiek z reguły rozumie całą bezsensowność i irracjonalność tych lęków, ale nie może się ich pozbyć. Nawet samo wyjście z domu na ulicy jest dla niego nie lada wyczynem. Jak leczyć socjofobię?

Aby wyleczyć tę chorobę, zgodnie z zaleceniami lekarza, należy zastosować leczenie farmakologiczne. Leki, takie jak leki przeciwdepresyjne, beta-adrenolityki, z reguły pomagają w niektórych przypadkach, na przykład, jeśli to konieczne, rozmawiać z nieznaną publicznością (z wykładem, na spotkaniach itp.). Należy jednak wyraźnie zrozumieć, że po pierwsze mają skutki uboczne, a po drugie eliminują tylko objawy tego zjawiska. Nie wpływają na przyczynę socjofobii.

Niektórzy eksperci zalecają leczenie socjofobii na zasadzie „wybijania klina klinem”. Innymi słowy, uparcie zalecają takim ludziom dosłownie „siłą”, zmuszając się do robienia dokładnie tego, co ich boi. Przerażające rozmowy z nieznajomymi? Oznacza to rozmawianie z nimi tak często, jak to możliwe, pod dowolnym pretekstem lub bez niego.

Bałeś się być w dużej firmie? Idź do supermarketów kilka razy dziennie, weź udział w koncertach, występach, spotkaniach itp. Przy najbliższej okazji. Wcześniej czy później irracjonalny strach zniknie. Ta metoda jest dość kontrowersyjna. W niektórych przypadkach może to naprawdę pomóc. Jednak z tym samym prawdopodobieństwem może pogorszyć stan osoby cierpiącej na socjofobię.

Stosuj tak zwaną terapię behawioralną. Jest to długa i złożona, ale raczej skuteczna metoda. Głównym warunkiem wyleczenia jest pełne zaufanie pacjenta do terapeuty, ponieważ bardzo ważne jest ustalenie, co spowodowało objawy fobii społecznej. Na tej podstawie terapeuta zaplanuje technikę leczenia, do której pacjent musi się stale stosować.

W najcięższych przypadkach należy zastosować leczenie farmakologiczne i terapię behawioralną. Z reguły prowadzi to do pozytywnego wyniku.

Powiązany artykuł

Jak odróżnić fobię społeczną od unikania zaburzeń osobowości